Alla inlägg under augusti 2009

Av Lotta - 30 augusti 2009 21:47


Tänk att livet ständigt bjuder på nya erfarenheter. Har varit på mitt livs första  nätdeting! Det vill säga jag har träffat en person IRL - Förklaring för alla ännu icke-datanördar: In Real Life - alltså på riktigt i verkligheten, inte i cyberspace! - som jag känt i nästan ett års tid. Men då bara via datan, msn och så. Vi gjorde ett litet misslyckat försök redan i juli. Men väder och vind var inte med oss så vi fegade ur.


Så det var med både spänning och lite pirr i magen jag satt på tåget in mot centrum. Skulle du vara där? (näh, nu skojar jag. Inte tvivlade jag på det) Skulle vi känna igen varandra? Ja, efter lite trassel med mötesplatsen - Stockholm är stort - så fann vi varann och inte var det nå't problem att se att du var du och jag var jag! Och allt var precis så som man kunde tänka sig. Du var inte ett dugg annorlunda mot vad jag föreställt mig. Häftigt! Och så himla kul att äntligen få träffa dig. <3


Helskoj att få se att du finns på riktigt vännen. Jag har ibland haft mina tvivel om er cybervänner.. ;)


 

Av Lotta - 30 augusti 2009 21:01


Så har man då klarat av första veckan hemma och jobbat lite både i skolan och inom äldrevården. Denna vecka hade skolan mest att bjuda på i form av roligheter.. Gjorde en lek som gick ut på att eleverna skulle hitta på ett djur, en stad, ett land o en maträtt på en speciell bokstav. Fick då ett underbart förslag på djur på bokstaven D. En grupp hade helt seriöst svarat Dammråtta..:D Jag kunde inte låta bli att dra på munnen då detta var så härligt charmigt - det blev extra stilpoäng för finurlighet! ;) För att undvika protester var jag snabb med att dra paralleller till Så ska det låta, där kan man alltid få stilpoäng trots att svaret inte är riktigt korrekt..

Av Lotta - 26 augusti 2009 15:36


Nästan tillbaka i vardagens gamla lunk då. Nu när skolorna startat lägrar sig lugnet åtminstone förmiddagsvis här hemma. Det känns konstigt. Ovant. Särskilt som familjen de senaste veckorna har trängts inom fyra väggar på mindre yta än vårt kök under semestern. Ingen som avbryter ens tankar. Härligt! Men samtidigt lite trist, det blir så tyst, så stilla. Hallå lever jag? får man fråga sig själv ibland. Ska ändå bli skönt att komma in i lite rutiner igen. Bra för kroppen. Men också lite jobbigt, man måste anstränga sig igen efter sommarens slappar-anda.


Håller som bäst på att röja i källaren. Det är nostalgitrippar som heter duga. Eller vad sägs om gamla hemsydda Barbiekläder från 70-talet, LP-plattor av skilda slag som Abbas Voulez Vous, New Order, Joy Division och Fame. Är man en dinosaurie eller?

Av Lotta - 23 augusti 2009 19:57



Hat Yao Beach


Pålrestaurangens toalett med hinkspolning


Koh Tao


Bayoke Skyhotel

Av Lotta - 23 augusti 2009 12:46


Har nu hunnit hem redan och fått igång kaffebryggaren, tvättmaskinen och rivit upp det mesta i en jättelik hög på golvet i tvättrummet. Blir en lång dag det här känner jag. Har väl inte sovit så många nickar i planet som gick ett par timmar försenat igårnatt vid 3-tiden thailändsk tid. Det kom ett skyfall som hette duga igårkväll med tillhörande åskväder och blixtskådespel i Bangkok. Skulle göra de sista inköpen i kvarteren runt hotellet, men det var bara att glömma. Det öste ner som om nå'n stod och hällde hinkar så på väg till restaurangen blev vi genomblöta trots att vi köpte ett paraply. Vadade i vatten till vaderna så det blev foppatofflorna på planet hem (hade förstås lädersandalerna på mig!!). Packa blötkläder i påsar och byta om till torrt innan taxin till flyget.


Ja nu är väl klockan kväll thailändsk tid så det vore rart att lägga sig snart..men nej. Nu är vi hemma så vi börjar väl med kalas som minstingen ska skjutsas till alldeles strax! ;)

Av Lotta - 22 augusti 2009 07:59


Anlande storstan Bangkok sent torsdag kvall. Bussen stannade vid Khao san Road (backpacker-meckat) och vi hade bokat rum vid de "nya" shoppingkvarteren vid Sumphkvit (eller hur det nu stavas) sa vi blev nog rart lurade pa taxipriset dit.. Men star man 5 pers o 50 kilo bagage efter 12 timmars resa o klockan borjar narma sig 10 pa kvallen sa ar det nastan vart vad som helst att komma till hotellet snabbt!


Och vilket hotell sen! Kom forst in i ett rum som hade soffa, fotfotolj, tv, bord o stolar. Aha, baddsoffa..? Nej, det var visst ett rum till..med sang o tv! Dessutom hyfsad utsikt over Bangkok pa 37'e vaningen...Ja tyckte det var lite dyrt nar vi bokade, men tankte att sa ar det nog i Bangkok!! Sist jag var i Bangkok var det Khoa san Road som gallde. Fjarde vaningen med vindstrappa upp. Inget fonster alls utan ett litet skyffe med tva sangar och vaggar som skolans toaletter, ni vet med 40 cm luftutrymme hogst upp. Sa var man liten kunde man klattra in till grannen om man trottnade pa sitt sallskap.. ;) Tur man gatt at ratt hall pa 20 ar..


Igarkvall satt vi uppe i Bayoke Skyhotell pa 83'e vaningen med en drink o sag ut over solnadgangen i denna jattelika stad. Thailands hogsta byggnad. Vi bor visst i lillasyster Bayoke, bara 43 våningar.


Ikvall bar det hemat sa da sitter annu hogre en stund. Kommer sakna varmen o allt vackert. Sa som vi redan saknar vart ressallskap som trillade av bussen i Hua Hin.




Av Lotta - 18 augusti 2009 13:27


Var alldeles egenpakomna lek Gissa djur har bytt lite skepnad har i Thailand och gar nu under namnet Gissa vad som helst. Den roar vi oss med sa fort det blir en dodstund, vid resande pa buss o bat eller efter middagen pa restaurangen. Den gar ut pa att en tanker pa nagot, vad som helst, och de andra ska gissa vad efter lite ledtradar. Idag fick vi en som redan ar en klassiker. Gissa pa den har om ni kan!


Ledtrad 1. Den ar hog.

Ledtrad 2. Man kan inte saga av den.

Ledtrad 3. Man kan ha picnic dar.

Ledtrad 4. Man kan sitta pa en sarong.


Svaret kommer en annan dag... ;)


Av Lotta - 18 augusti 2009 12:57


Var pa en vacker rundtur runt on o snorklade o stannade pa underbart vackra strander. Simmade runt o kollade in alla vackra fargglada fiskar i gult, orange, blatt, svart, vitt, lila o ja alla farger man kan tanka sig. Da dok plotsligt tva lite trist gra upp brevid mej. Men den har kanner jag igen, tankte jag. Det ar en...haj. Haj? Hjalp! Jag simmar bredvid en haj. Nej tva!!


Var visst Blackspotted reef shark blev jag upplyst om strax efter. Fick aven veta att den inte ater lattskramda snorklare fran Sverige. Lite haftigt var det for vi hade nog ingen aning om att man kunde se hajar vid snorkling.


Ovido - Quiz & Flashcards