Alla inlägg under december 2009

Av Lotta - 30 december 2009 22:15

         

Av Lotta - 28 december 2009 14:16

Vilken sötis!   Och såå bra!   


Gillar särskilt texten..låter ungefär som när jag sjunger!   

Av Lotta - 25 december 2009 22:34

Lite lagom däckad av en förkylning har juldagen spenderats i soffläge till största delen. Hann med två och en halv film och en halv Aladdinask innan det var dags att pallra sig upp och ut i snögloppet. Turligt nog behövde vi inte gå särskilt långt med snöblandat regn piskande i ansiktet och klafsande snövatten i skorna. Underbart med släkt o vänner som bor nära!


Tyvärr lär väl världen inte vara vit längre imorrn när man vaknar..  Från den vackraste julafton i mannaminne till en blötgrå snöregning juldag på mindre än 12 timmar.   


Spenderade kvällen i trevligt sällskap med spel o lekar, där de flesta var glada vinnare i slutet - i alla fall jag som vann en Paradisask, och särkilt den som vann Axe-parfymen Africa (som av någon underlig anledning verkade särskilt åtråvärd..)! Så nu har jag tryggat morgondagens choklad-mofflande i soffan också.   

Av Lotta - 23 december 2009 10:53

Här skulle jag ju önska en god jul till alla med lite bilder på vårt rara pepparkakshus..och idag gick det bra!    

I rättvisans namn måste väl även den andra sidan visas..dekorerad av bagare nr2   

   hm..fattas några röda non-stop där ser jag..

Och julmusiken får väl ligga kvar

Av Lotta - 21 december 2009 20:59

till exempel att skotta snö, vara snäll, bädda sängen, tvätta hela familjens smutsiga kläder, dansa, programmera ( ja åtminstone mycket bättre än jag var för ett år sen - sen har jag väl en bit, ganska lång sån, tills jag är bra i allmän mening då..), läsa, tänka på andra och en massa annat. Men jag är inte bra på att shoppa!


Hur jag än planerar att jag ska klara av julinköpen i god tid innan jul så blir det aldrig så. Eller lite blir det. Några veckor innan. Men sen återstår det likväl alltid en hel del sista dagarna innan jul. Det är som om jag inte riktigt kan bestämma mig förrän jag måste. Och ingen skillnad var det i år. Jag for runt på stan idag bland alla andra sista-minuten-inköpare (om man nu kan kalla det så hela 3 dar innan jul) och frös och svettades omväxlande. In i +20 grader, ut i -9, in i +20 ut i -9 osv..


Jag är som sagt inte helt begeistrad av shopping. Vet inte hur generna slog där, men tillhör inte den där skaran som kan shoppa i timmar och göra av med hur mycket som helst. Vet faktiskt inte hur de bär sig åt egentligen? Jag tycker det är kul första halvtimmen, upp till timmen är helt ok. Sen börjar jag tänka på hur mycket jag egentligen måste köpa mera...om det verkligen är nödvändigt att göra det just idag? Är det inte dags för en fika istället? Börjar bli trött i ryggen, blodsockret sjunker och därmed humöret. Ungefär här börjar jag undra varför alla andra människor måste vara på stan just idag, när jag är där. Väljer alltid långsammaste kassakön och undrar varför så många affärer har så dålig luftkondition. Det går ju knappt att andas därinne..   


Det blev liksom lite oplanerat som vanligt idag då. Eller orutinerat kanske man ska säga. I första affären köper jag största klappen. Över en meter lång och säkert 70 cm bred. Med den trängdes och bånglade jag sen runt på stan i överfulla affärer, stod i kassaköer, slog i och svor tyst för mig själv över min totala oförmåga av inköpsplanering. Vem som helst som sprungit på stan nå'n gång inser ju att man tar det största sist. Det är ju bra att gå tillbaka till den affären i slutet, särskilt som den låg på vägen till parkeringen...


Tänker att nu har jag lärt mig nå't till nästa år i alla fall. Men inser snart att det är ett helt år dit. Så det blir väl den gamla vanliga visan då med..   

Av Lotta - 18 december 2009 21:39

Så kom då helt plötsligt snön sådär oväntat som alltid på dessa breddgrader. Och inte var det lite heller, utan massor och mera! Det snöade så underbart vackert igår och världen blev inbäddad i en skön vit slöja som döljer alla små skavanker som finns.


 

 

 

 

Av Lotta - 13 december 2009 21:58

Ja det behövs inte mycket för att barnen ska kasta sig ut och dra fram pulkorna och bygga snögubbar. Det är lika härligt varje år när första snön kommer! Spelar ingen roll att gräset lyser grönt igenom de få vita flingorna, är backen bara tillräckligt brant så går det att åka.


Dagens byggen:

  Tjejen..

Killen..

 

Tillsammans..<3

  Å härligt bakvända näsor..  

Av Lotta - 13 december 2009 11:36

Dags att frosta ur frysen så här strax innan jul. Det ska väl fyllas på med det ena och det andra där snart antar jag. Så lyssnar på Jöbacks underbara Decembernatt på hög volym och spolar hetvatten i stora fat.


Det är alltid lika spännade att se vad man kan hitta när man börjar röja bland vitfrostade påsar och plastbyttor! Denna gång var det frusna mandarinklyftor som lite sådär oräknat låg så snyggt upplagda i iskubs-paletten! Man skulle nästan kunna tro att någon planerat bålfest med frusna mandarinklyftor som isbitar..Överraskningsfest? Yippie!!

Tyvärr var så inte fallet, utan det var minstingen som med en kompis hittat något spännande recept i en bok från Mc Donald's..? Åtminstone var det så jag tolkade svaret när jag förhörde mig om eventuella överraskningar..


I övrigt låg det blåbär utspillda både här och där utrunna från trasiga plastpåsar. Tar det som spår från alla dessa smoothies som tillverkas i huset..nåja de är i alla fall rätt nyttiga! Så vad gör det väl om frysen är lite kladdig?

Hade i alla fall inga julkort i frysen!   

Skapa flashcards