Alla inlägg under mars 2010

Av Lotta - 24 mars 2010 16:18

Dag 1

Strålande sol.   Hårda snabba backar. Härligt. Njuter, åker och solar nyllet! Tar en sväng med längdskidorna i elljusspåret på kvällen. Månen lyser mellan träden.


Dag 2

Mera sol. Ännu bättre underlag i backen. Åker som en gudinna. Full fart under skidorna. Svarta pister. Jag och Toppen. Jag och berget. Jag och solen. Jag och farten. Livet när det är som bäst.

  Dag 3

Mulet och lätt snöfall. Öm i muskler. Trött i kroppen. Åker som en kratta. Skidorna lever sitt eget liv. Vill inte som jag. Testar istället snowboard i barnbacken. Liften gick kanon! Efter 2 åk i liften och 2 lite annorlunda sätt att ta sig ner blir det lekparken. Gunga är jag jättebra på! ;P

Hittar fram till skidkyrkogården med hjälp av minstingens ihärdiga övertalning att åka i skogen på små smala skidstigar så man nästan krockar med alla träd.

 

Dag 4

Solen hittar fram igen. Ännu en underbar åkdag. Högsta Toppenliften igång idag - härligt, då kan man åka på kanten av berget högst upp. Där man kan blicka ut över vackra Härjedalen. Tar en längtur i Sagospåret fram på eftermiddagen. Pustar en stund på hotellet innan det är dags för kvällsåkning i slalombacken igen. Vila får man göra hemma..

  

  Dag 5

Ännu en härlig skiddag. Länge sen vi hade en så'n kanonvecka vädermässigt. Snön börjar bli lite sörjig. Går inte så fort längre. Kanske tur med tanke på att kroppen börjar bli trött. Testar lite hopp i Funpark. Bråk om vem som ska få åka snowboard. Tre vill på en bräda. Den som oftast legat ensam o övergiven i bilen! Nu vill alla. Jag får ta vanliga skidorna.

  Dag 6

Sista skiddagen. Alltid lite blandade känslor. Trist att lämna, skönt att komma hem. Tar de stora hoppen i Funpark. Det är ju ändå sista dagen. Kan ju inte vara sämre än barna.. Ångrar att jag inte provade dem tidigare i veckan. Så är det väl oftast. Inte så farligt när man väl testar. Varför tveka? Nästa år ska jag hoppa från första dagen!

 

Av Lotta - 13 mars 2010 23:06

Lutar huvudet bakåt mot den solvarma panelen. Sluter ögonen och njuter. Värmen i ansiktet känns härlig efter långa kalla vinterns kyla. Doften av varmt gammalt trä blandas med en nyans av kaffe. En underlig kombination. Men helt okej. Lyssnar till ljudet av  fågelkvitter som fyller luften. Olika arter. Det hörs på melodin. Porlet av smältande rinnande vatten når mina öron. Det låter rofyllt. Här kan jag stanna. I ögonblicket.

 


Borde kanske leta fram en spade och skotta bort snön från utemöblerna. De blev visst kvar ute i år. Enda året med massor av snö. Tur att möbler inte fryser! Vore skönt att sitta ner i solen. Men snön ligger fortfarande nästan halvmeterhög och bäddar in hela uteplatsen. Snart är det vår. På riktigt. Tycker om våren. Allt föds på nytt. Värmen kommer allt starkare och fyller vinterfrusna sinnen. Med hopp och glädje. Sol och livskraft. Ljus och färger. Doft och vårljud. Lev nu. Det är vår. I alla fall nästan.

Av Lotta - 10 mars 2010 18:54

 

Av Lotta - 6 mars 2010 21:49

         

Av Lotta - 6 mars 2010 19:56

  

..och solen i ansiktet. Vidderna framför. Fri att åka åt vilket håll som helst. Bara jag själv som bestämmer. Hur långt som helst. Nästan. Packat bekymrena i en väska och lämnat därhemma. Fri. Som fågeln. På isen. Himlen i alla blå nyanser som finns. Från ljus cyan till djup azur. Bättre än Photoshops allra senaste utgåva. Verkligheten är bäst. Som alltid. Snön gör vackra mönster på isen. I olika nyanser av vitt. Stannar och sluter ögonen med ansiktet mot solen. Värmen smeker min kind. Vinden drar i jackans yttertyg. Ser röda mönster mot svart bakgrund bakom mina ögonlock. Mönster som rör sig oavbrutet som i ett kalejdoskop. Öppnar ögonen och kisar mot solen. Tar in naturens storhet som känns i vidderna över isen. Här och nu. Lever.


Vänder och känner solens värme i ryggen genom den svarta jackan. Vinden biter lite i kinden. Har ju väskan med glädje därhemma också. Måste hem och leta på vart jag ställde den. Livets kappsäck består av dessa olika väskor huller om buller. I en enda röra. Eller egentligen alla väskors innehåll i enda röra. Ibland blir det för rörigt. Och kappsäcken för tung. Då packar jag små väskor och ställer undan. För att få reda. Vägen hem känns positiv. Det är ett under att vi lever. Och vi har bara ett liv. Ta vara på det.   

Av Lotta - 5 mars 2010 17:03

Över isen..

  in i skogen..

 

uppför backen..

 

o vilopaus..

 

       

Av Lotta - 4 mars 2010 18:59

Spåra..

  Tungt men härligt! =)

 

   

Av Lotta - 4 mars 2010 18:42

 

Ovido - Quiz & Flashcards