Alla inlägg den 2 juli 2011

Av Lotta - 2 juli 2011 21:40

En annorlunda SPA-resa till de Tjeckiska bergen och skogarna.

  

2011-06-26

Otroligt vackra vyer, gröna färger och härligt klar bergsluft omger oss. Det känns stärkande till kropp och själ. Kvällens sista övning med guidad avslappning är helt underbar. Love it!


 

Har idag provat örtkur.Det var som att bada i en enorm kopp örtte doftande av kamomill! Tyngdkänslan efteråt nät jag låg inlindad i lakan och filt var mäktig.Tryckande Var filten av bly?!! Många nya intryck gör att man blir trött trött. Så nu ska jag sova.

  

2011-06-27

Sitter och pustar ut i hotellrummets fotölj och blickar ut över bergen och dalen.

 

Förmiddagen har tillbringats i skogen. I Priessnitz fotspår. Vi har vandrat genom en grönska innehållande alla tänkbara nyanser av grönt. Fyllt flaskor och druckit källvatten vid några av de otaliga källorna. Under vandringen dök solen upp. Varmt välkommen! I pauserna blandades Priessnitz och Annkis visdomsord med en del övningar. Härligt! Avslutningen högst uppe i Sinnenas park med matsäck och andäktig utsikt över slottet, dalen och bergen. Sååå vackert! Nu väntar en timmes aromamassage.


  

Doftar gott om hela mig nu. Oljemasserad. Varm olja på armar, ben, rygg och nacke. Insmord med varma smidiga händer. Härligt. Hela kroppen inoljad. Doftar..jag vet inte riktigt vad. Men gott.


Sen kommer uplevelsen i saltgrottan. Vilken grej. Knatar in på knastrande saltstenar i ett svagt upplyst rum med porlande vattenfall på väggarna och röda lampor. I en ring står stolar uppställda. Man tar en, gärna insvept i en filt och lutar sig tillbaka. Suger in saltluften långt ner i lungorna och slappnar av. Domnar bort en liten stund. Kikar lite emellanåt på det saltlika vita taket, det rogivande röda skenet. Lyssnar till vattnets sakta porlande. 45 minuter senare känner jag tydligt saltsmaken långt ner i svalget. Stärkt stegar jag ut i solskenet klart lätt i sinnet!


2011-06-28

Andra tekoppsbadet idag. Jag bara älskar proceduren när man stiger ur badet och blir insvept i ett lakan och sen paketerad i en filt! Känner värmen sprida sig under filten mot min hud. Slappnar av och domnar sakta bort. Nu vill jag alltid bli insvept i en filt efter ett bad ju!


Promenad nerför berget via stigen. Dags att upptäcka själva staden Jesenik. Lite klädfynd och en lunch på en mysig restaurang gör att man känner sig som en helt vanlig turist en stund.

  

2011-06-29

Långvandring. Vilken härlig dag! Tåg till en liten bergsby. Sittlift upp till toppen. Sedan vandring längs bergskammen genom storslagen natur med milsvid utsikt. Toppar, dalar, raviner, torkade flodfåror,stigar, ängsblommor, torkade trädstammar och fjärilar i massor.

          Alpviol


Efter en kall och blåsig start vid toppstationen kom solen fram bakom molnslöjan och dagen blev varm. Varm och vacker. Efter tre timmar och en mil i benen nådde vi målet. Väl hemma vid Priessnitz kändes det skönt med kalla fotbad i vattenparken. Och avslutningen i bastuavdelningen med örtbastu, ångbastu, bubbel och kallpooler satt inte helt fel.


2011-06-30

Dansterapi! Tjoho. Ja det kändes nästan så när vi rockade loss på dansgolvet ikväll. Åh, vad jag älskar att röra mig till musik! Jag blir glad i hela kroppen av det.


Annars innehöll dagen mindfulness-promenad med trädmeditation. Sakta promenad i böljande grönska.

  Mitt träd som jag lånade till meditationen


  

 

2011-07-01

En härlig vecka avslutades med manikyr och pedikyr och massage så man är fräsch när man kommer hem. Det blev ett antal goda drinkar och många goa glada skratt under veckan i härligt umgänge. Jag säger bara "Kärlek & pengar!" ;)


  Irish Coffe som vi lärde dem att göra.

  Slottet vi bodde i.   Bokskogens morgonpromenader kommer jag att sakna.

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards