Direktlänk till inlägg 19 augusti 2010

Nalle Puh - en lisa för själen

Av Lotta - 19 augusti 2010 20:32

Snubblade över några citat från Nalle Puh häromdagen och kom och tänka på hur underbara de böckerna är. Nalle Puh är verkligen en vuxenbok. Inte alls någon barnbok egentligen. Jag kommer ihåg hur jag "upptäckte" Nalle Puh vid 22 års ålder och insåg hur härliga böckerna är. Det var när vi läste engelska på lärarlinjen och skulle läsa barnböcker in English. Döm om min förvåning när jag slukade boken med fniss och skratt och bara var tvungen att rusa och köpa även den andra!


Visst hade jag som de flesta redan hört Nalle Puh som barn, men det var inget jag mindes med någon särskild glädje utan snarare som någon lite halvtrist historia om en björn och en kanin som bodde i Sjumilaskogen. Nej, Nalle Puh kan man nog bara njuta av riktigt när man vuxit ifrån barnaåren. Jag vet att den skrevs för barn, har för mig att det var så att AA Milne skrev den till sin son Christpher Robin, för den handlar om honom och hans gosedjur. Men det var redan år 1926 och synen på vad barn uppskattar kanske var lite annorlunda då.


Läser man den senare i livet kan man bara älska den naivitet som Puh och även Nasse har. Ta bara kapitlet där de ska fånga Tesslan.. Puh och Nasse hittar spår i snön och förstår att de tillhör en Tessla. De följer spåren runt och får syn på att det är två olika spår. Alltså finns nog även Tasslor.. Sen blir de fler och fler, både Tesslor och Tasslor. Det visar sig så småningom att de följt sina egna spår, runt, runt..

Eller när de ska fånga Heffaklumpen och det slutar med att Puh fångar sig själv..   


Det känns som om det är dags för lite Nalle Puh-läsning snart..  


Bjuder på några av de härliga citaten här:


"Att kunna stava är inte det viktigaste. Vissa dagar har det ingen betydelse alls om man kan stava till tisdag."


"Det är roligare att prata med någon som inte använder långa, svåra ord, utan korta, lätta ord, som: 'Vad sägs om lite lunch?' "


"Kanin är begåvad, sa Puh tankfullt."
"Ja, sa Nasse. Kanin är begåvad."
"Och han har Hjärna."
"Ja, sa Nasse, Kanin har Hjärna".
Det blev tyst en lång stund.
"Jag antar, sa Puh, att det är därför han aldrig begriper någonting."


"Den bästa platsen att gräva en mycket djup grop i vilken man vill fånga en Heffaklump, vore någonstans där en Heffaklump redan befinner sig, bara någon meter längre fram ungefär."


Källa:http://www.dagenscitat.nu/citat/nalle-puh


 

 
 
Ingen bild

mia

19 augusti 2010 21:59

har också hittat några favvosar från Puh

"Åar vet att det inte är någon brådska, tids nog kommer de fram"

"För de som inte är bildade är A bara tre pinnar"

"När förmiddagen börjar lida mot sitt slut och du känner dig lite nere ska du inte oroa dig- du är förmodligen bara lite klockan elvig"

kram

Lotta

20 augusti 2010 09:14

hahah..tack Mia. De är underbara!

Kram på dej

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lotta - 22 juli 2011 22:48

Lite prassel vid sidan av..   Jag stannar upp o ser något slingrande svart..   En orm!   Lite väsande och avvaktande var den..   o likaså jag. Fast inte så väsande då. Mest avvaktande.   Tror det var en svart huggorm. För vi såg inga gula fläckar ...

Av Lotta - 21 juli 2011 12:10

som finns med en länge. Sommarens besök på:   Alltid lika vackert att anlända med båt.  Förväntansfulla tjejer.   Traditionsenligt startade vi med den värsta - Fritt fall Tilt!  Med adrenalinet på topp var det bara att fortsätta karuse...

Av Lotta - 16 juli 2011 13:10


inför kvällens poolparty..   Målade naglar o en bikini är väl allt som behövs..? ;P Förutom ett glatt humör, lite busighet och trevliga människor förstås. :) Ha go en kväll, det tänker jag ha! ...

Av Lotta - 13 juli 2011 21:03

vid udden..          

Av Lotta - 12 juli 2011 20:31

myste i kvällssolen på bryggan efter ett dopp i vågorna på udden.           Ja fast Brolle var bara i mobilen förstås. Men han sjöng så vackert Free Fallin' och Det är hon. Lovely! <3 ...

Ovido - Quiz & Flashcards