Alla inlägg den 19 augusti 2010

Av Lotta - 19 augusti 2010 20:32

Snubblade över några citat från Nalle Puh häromdagen och kom och tänka på hur underbara de böckerna är. Nalle Puh är verkligen en vuxenbok. Inte alls någon barnbok egentligen. Jag kommer ihåg hur jag "upptäckte" Nalle Puh vid 22 års ålder och insåg hur härliga böckerna är. Det var när vi läste engelska på lärarlinjen och skulle läsa barnböcker in English. Döm om min förvåning när jag slukade boken med fniss och skratt och bara var tvungen att rusa och köpa även den andra!


Visst hade jag som de flesta redan hört Nalle Puh som barn, men det var inget jag mindes med någon särskild glädje utan snarare som någon lite halvtrist historia om en björn och en kanin som bodde i Sjumilaskogen. Nej, Nalle Puh kan man nog bara njuta av riktigt när man vuxit ifrån barnaåren. Jag vet att den skrevs för barn, har för mig att det var så att AA Milne skrev den till sin son Christpher Robin, för den handlar om honom och hans gosedjur. Men det var redan år 1926 och synen på vad barn uppskattar kanske var lite annorlunda då.


Läser man den senare i livet kan man bara älska den naivitet som Puh och även Nasse har. Ta bara kapitlet där de ska fånga Tesslan.. Puh och Nasse hittar spår i snön och förstår att de tillhör en Tessla. De följer spåren runt och får syn på att det är två olika spår. Alltså finns nog även Tasslor.. Sen blir de fler och fler, både Tesslor och Tasslor. Det visar sig så småningom att de följt sina egna spår, runt, runt..

Eller när de ska fånga Heffaklumpen och det slutar med att Puh fångar sig själv..   


Det känns som om det är dags för lite Nalle Puh-läsning snart..  


Bjuder på några av de härliga citaten här:


"Att kunna stava är inte det viktigaste. Vissa dagar har det ingen betydelse alls om man kan stava till tisdag."


"Det är roligare att prata med någon som inte använder långa, svåra ord, utan korta, lätta ord, som: 'Vad sägs om lite lunch?' "


"Kanin är begåvad, sa Puh tankfullt."
"Ja, sa Nasse. Kanin är begåvad."
"Och han har Hjärna."
"Ja, sa Nasse, Kanin har Hjärna".
Det blev tyst en lång stund.
"Jag antar, sa Puh, att det är därför han aldrig begriper någonting."


"Den bästa platsen att gräva en mycket djup grop i vilken man vill fånga en Heffaklump, vore någonstans där en Heffaklump redan befinner sig, bara någon meter längre fram ungefär."


Källa:http://www.dagenscitat.nu/citat/nalle-puh


 

Av Lotta - 19 augusti 2010 09:04

 

Ovido - Quiz & Flashcards