Alla inlägg den 4 juli 2010

Av Lotta - 4 juli 2010 09:19

Har varvat ner lite såhär efter två veckors jobb kombinerat med studier på kvällarna. Så nu ska jag nog ta och njuta lite av sommaren som ju kommit med besked. Nej, inte lite förresten. Passar på att njuta massor. Sola, bada, läsa go-saker o intressant-saker o viktig-saker i en lagom blandning sådär. Umgås med härliga vänner. Grilla, äta ute, se tallarnas stammar som glöder i kvällssolen o lyssna på vindens sus i björklöven. Ta den där vinkvällen på klippan med bästa underbaraste vännen. Gå promenader och känna sommarens dofter och ta in de mäktigt vackra scenerna av sommarSverige. Lägga dem på näthinnans minnesbank så man ka ta fram dem när blöta ruskiga höstkvällar känns jobbiga. Tanka kraft.


Lyssnar på gamla låtar av Eva Dahlgren. Ängeln i rummet - en av de vackraste, ever. Tänk vad mycket bra musik det finns. Musik som gör dig glad. Musik som får dig att längta. Musik som får dig att minnas. Musik som får dig att hoppas. Musik som gör dig stark. Och det häftiga är att det är olika musik för olika människor. Var och en har sin låt som peppar, en annan som får en att minnas osv. Ska lyssna mycket på mina bästa nu i sommar. ..


Lånade en härlig bok igår. Den heter just "En härlig bok"! Det är Mia Törnbloms samlade citat som är väldigt läs- och begrundansvärda. Den här var i pocketvariant, smidig att bära med sig på sommaren. Annars vet jag att den finns inbunden, i sammetspärm! Den måste jag bara unna mig någon gång. Jag menar hur många böcker har man med sammetspärm? Rar att somna till när man peppar sig själv inför nästa dag.  Gör ju inget om man råkar lägga huvudet på boken så att säga..


Och vad mer kom jag hem med då, jag som skulle ha något sommarmysigt gullgull som man njuter av att läsa, typ Lisa Jewell. Jo det blev Pojken som kallades Det av Dave Pelzer. Har inte hört den sen psykologiläraren läste den för oss i gymnasiet (hon, stackaren, som alltid luktade svett lång väg så vi funderade på att ge henne roll-on i avskedspresent när vi tog studenten! Förlåt, men det måste ju vara preskriberat vid det här laget! ;) ). Vet inte riktigt varför den hoppade med hem. Kanske för att det är en  historia med lyckligt slut.. Sen hittade jag en annan intressant som heter Vi måste prata om Kevin, av Lionel Shriver. Den handlar om mamman till Kevin som sköt ihjäl 7 klasskamrater och 2 lärare i USA för ett antal år sen. Lättsam sommarläsing? Knappast. Men nu när jag börjat i den märker jag att den är riktigt bra skriven. Som en välskriven roman som ger små pusselbitar i taget, ger det där bakom som ingen såg, ingen brydde sig om när det värsta hade hänt. Tankar, känslor som faktiskt alla människor har. Även om man inte alltid vill tro det.


Det leder mina tankar till Annika Östberg, hon som suttit i fängelse i USA tokmånga år för att hennes pojkvän sköt en polis mm. Hon ska ju sommarprata i augusti. Då finns det människor som tycker att hon inte ska få sommarprata! En skrev i tidningen att han tyckte det var illa att en hemsk människa som hon ska få tid i svensk radio. Jag förstår inte resonemanget alls. Om jag måste välja bara EN sommarpratare att lyssna på så blir det hon, absolut! Hon om någon har väl intressanta saker att berätta. Även om hon inte hållit sig inom lagens rätta sida alla gånger så kan man väl inte dömas för evigt. Då är vi ju tillbaka till medeltid när bannlysta fick fly till skogs och överleva bäst de kunde. Nej, det finns inte bara onda eller bara goda människor. Alla har allt i sig. Sen väljer vi vad vi vill ta fram, och de valen styrs av nog så många faktorer. Det viktiga är att förstå att vi faktiskt har ett val, även om vi först gjort tokiga val. Läs Mia Törnbloms Så dumt! och imponeras av hennes val!!


Avslutar med ett av Mias citat som jag fastnade för:


Att drömma är som att så.

Somliga frön gror, andra inte.


Gå ut och gör det bästa av Din sommar nu!   

Ovido - Quiz & Flashcards