Direktlänk till inlägg 22 juli 2009

Ostdippen eller Hur var det där med öppet sinne..?

Av Lotta - 22 juli 2009 10:30


Den var nästan lite söt den..tänkte jag när jag bad gubben köpa ostsås.


Det var en av denna sommars soligaste o varmaste dagar så jag skulle förstås jobba eftermiddag (jag jobbar nog alla solgoa dagar denna sommar ;-) )och hade bestämt mig för att laga lasagne till lunch (lagom trött på Mamma Scans köttbullar och falukorv..).  Till lasagnen måste man göra ostsås – jag hatar att göra ostsås. Först blir det klumpar i bottenredningen så man får röra sig blå. Sen ska den koka ett århundrade. Sen bränner den fast i botten så när man hällt i osten och rört om finns nästan ingen sås kvar - Vis av ostsåserfarenhet och för att inte missa det bästa av svensk sommar, måste hinna till havet innan lunch, ringer jag gubben och ber honom köpa med sig färdig ostsås (så’n finns ju faktiskt numera. Tack Milda.).


Väl tillbaka från Kattberget som det blev den här gången (är förundrad över hur många Ockle-bor som aldrig varit på Kattberget, ni har definitivt missat nå’t!) scannar jag noggrant kylens alla hyllor efter ostsåsen men zero. Så småningom hittar jag en underlig glasburk på bänken med texten Ostdip på..hm.. har aldrig sett något liknande..ser ut som en ljusorange smörja som man antagligen har till att dippa nachos eller nå’t i?! Inser snart att detta är nog den ”ostsås” som jag fått hem. Jaja, man får vara glad för det lilla, han försökte i alla fall! Kvick i vändningarna som jag är hinner jag ändå laga egen ostsås och få ihop lasagnen innan jobbet.


När jag senare påpekar med ett smått dolt leende på läpparna att det nog inte var riktigt rätt sort den här gången (heller..) får jag höra att gubben faktiskt frågat självaste köttmästar’n om just den ostdippen funkar till lasagne!


Ja se där fick man för att man var inskränkt och fördomsfull igen. Skrattar bäst som skrattar sist..


 
 
Ingen bild

mia

22 juli 2009 21:16

haha!röra sig blå (band då eller?)

tack för en underhållande stund, jag ser allt i bilder så jag ser dig framför mig med kastrullerna, sammanbitna käkaroch fikuserade ögon

ser dock fram emot en sån lasagne...

kram mia

 
Ingen bild

Lotta

22 juli 2009 21:25

Lasagnen var god! =)

 
Ingen bild

Marie

23 juli 2009 13:21

Hej Lotta!
Vilken myssig blogg:-)
Kan det månne varit min make som ställde till det för dig med matlagningen????;-)

Kram Marie Wettergren

 
Ingen bild

Lotta

24 juli 2009 09:53

Haha..helt rätt Marie!! Vi får väl ha en genomgång av affärssortimentet nå'n dag! :P

 
Ingen bild

marie w

25 juli 2009 08:11

Ja eller så får vi låta honom gå matlagnings kurs...;-)
Kram marie W

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lotta - 22 juli 2011 22:48

Lite prassel vid sidan av..   Jag stannar upp o ser något slingrande svart..   En orm!   Lite väsande och avvaktande var den..   o likaså jag. Fast inte så väsande då. Mest avvaktande.   Tror det var en svart huggorm. För vi såg inga gula fläckar ...

Av Lotta - 21 juli 2011 12:10

som finns med en länge. Sommarens besök på:   Alltid lika vackert att anlända med båt.  Förväntansfulla tjejer.   Traditionsenligt startade vi med den värsta - Fritt fall Tilt!  Med adrenalinet på topp var det bara att fortsätta karuse...

Av Lotta - 16 juli 2011 13:10


inför kvällens poolparty..   Målade naglar o en bikini är väl allt som behövs..? ;P Förutom ett glatt humör, lite busighet och trevliga människor förstås. :) Ha go en kväll, det tänker jag ha! ...

Av Lotta - 13 juli 2011 21:03

vid udden..          

Av Lotta - 12 juli 2011 20:31

myste i kvällssolen på bryggan efter ett dopp i vågorna på udden.           Ja fast Brolle var bara i mobilen förstås. Men han sjöng så vackert Free Fallin' och Det är hon. Lovely! <3 ...

Ovido - Quiz & Flashcards