Alla inlägg den 15 juli 2009

Av Lotta - 15 juli 2009 22:02


Skulle laga mat hos bästa väninnan ikväll i deras supersnajsiga nya kök - ha vilken parodi!

Först får man en av Tupperwares omöjliga burköppnare i handen och där står hon och småflinar åt en: "Du är väl teknisk, det där löser du!" Efter en stunds vridande o vändande lyckas jag till slut få grejen att fungera hyfsat och få hål på burken (tack för den Tupperware). Skönt, tänker jag med det mesta av självförtroendet under kontroll, nu slänger vi ihop restenoch fokuserar på vem som kör in till stan och vem som får dricka vin till maten. Trodde jag ja!

Nej då har de en sprillans ny spis från outer space eller nå't, finns liksom inga vred att sätta på plattorna med..bara touch-ställen som bara funkar på EN av touchytorna som vackert lyser 00.. Men ingen av plattorna blir varm vilket är en förutsättning för att man ska kunna laga mat, annars är det liksom ingen idé att använda spisen. Jaha, vad gör vi nu då..? Fram med funktionsbeskrivningar och läsa (suck, måste allt vara så himla krångligt jämt?) Äsch, vad är det för fel på kokt ris med kall sås och.. rått kött?

Till sist tar vi med visst motstånd upp telefonen och ringer sambon som demonstrerat monstret till spis dan innan, och då helt plötsligt, tro't om ni vill, innan han hinner börja förklara så sätter vidundret igång och lyser överallt där det ska lysa och rätt platta blir varm..

Ja så innan vi hann ut i caben hade solen gått i moln och svenska sommaren bjöd på säkert 14 grader. Men ska man åka nedcabbat så ska man! ;P


Tur att jag har en gammaldags spis med vred med tydliga lägen 1-6.Å andra sidan har jag ingen cab så det hade inte hjälpt värstans..



Av Lotta - 15 juli 2009 15:17



Var när jag blev anfallen av en skogsmyra som kröp in i ena skon, ni vet såna där 2-centimeters som både är röda o svarta och bits jättehårt, på väg från klippan på södra Femöre. Jag stod och hoppade  på ett ben för att inte tappa balansen, med strandkassar och skon med myran som skulle ut i händerna, när jag plötsligt upptäckte att jag var lite roat iakttagen av ett gäng besökare till Fortet. Ja vad kan man göra om inte lägga på ett brett leende och låtsas som om man alltid hoppar omkring på ett ben i skogen för skojs skull! Så då har man lyckats roa någon idag också då.. :)


Innan myrepisoden:


 


Av Lotta - 15 juli 2009 10:30


Det är underligt hur man kan sova 10 timmar per natt när man spenderar dagarna mest med att göra ingenting..


10 underbara med att vara där:


  • Starta dagen med ett uppfriskande morgondopp i sjön som piggar upp sovtrötta muskler
  • Yoga i morgonsolen på bryggan till forsens brus o lövens sus i björken
  • Gå smultronpromenad o trä dem på strå
  • Ligga o titta på molnen bland trädtopparna - vad föreställer de idag tro?
  • En kopp kaffe på verandatrappan i eftermiddagsssolen - kaffet smakar aldrig så gott som här
  • Vakna till smattret av regn mot stugtaket och tänka "Vad mysigt, nu kan jag ligga o mysa under täcket hela dagen om jag vill!"
  • Sitta på backstugans veranda o läsa till vindens sus
  • Ta en tur med båten utan riktigt mål.."det är vägen som är mödan värd" som Karin Boye skrev
  • Avsluta dagen med vedeldad bastu o dopp i sjön, bomben, dyk eller bara kliva ner på stegen..välj själv!
  • Rofyllt somna till en sprakande brasa i täljstensugnen








Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards